Ledningsgrupparbete och samordning
Målgrupp
Kursen är företagsanpassad och vänder sig till chefer och ledare på olika nivåer inom organisationens ledningsgrupp och som upplever att de har utmaningar med att göra framsteg i ledningsgrupparbetet.
Kursbeskrivning
Ledningsgruppen har flera viktiga uppgifter och består av personer med olika bakgrunder och erfarenheter. Viktiga och strategiska beslut fattas, samtidigt som att det är ledningsgruppens ansvar att noggrant planera och övervaka verksamhetens dagliga drift för att säkerställa att alla beslut och aktiviteter är i linje med organisationens affärsplan, mål och visioner.
Trots att medlemmarna i ledningsgruppen är erfarna och kunniga kan det vara utmanande att enas om beslut och driva ledningsgruppsarbetet framåt i enlighet med organisationens strategi.
Kursen syftar till att ge deltagarna grundläggande kunskaper om hur man strukturerar och organiserar ledningsgruppsarbetet effektivt. Deltagarna kommer att lära sig strategier för att lösa interna problem och konflikter som kan uppstå i ledningsgrupparbetet, samt utveckla en djupare förståelse för hur man säkerställer att organisationens långsiktiga mål och visioner efterlevs och förverkligas genom ledningsgruppens samarbete och beslut.
Kursinnehåll
- - Introduktion till ledningsgrupparbetet
- - Roller och ansvar i ledningsgruppen
- - Samarbete och beslutstagande
- - Metoder och verktyg för strategisk planering
- - Hantering av osäkerhet och risk i beslutsprocessen
- - Implementering och uppföljning av beslut
- - Konflikthantering och samarbete
- - Kommunikationsstrategier för ökad samarbetsförmåga
- - Ledarskapets roll att driva förändring och innovation
- - Ledningsgruppens roll i att leda verksamhetens förändringsprocesser
- - Planering och målstyrning
- - Ledningsgruppens självutveckling och utvärdering
- - Riskbedömningar i verksamheten
Kunskapsmål
Deltagarna ska efter avslutad kurs ha kunskaper om:
- - Förståelse för ledningsgruppens roll och ansvar
- - Hur man organiserar ledningsgrupparbetet
- - Hur man tillämpar olika strategiska metoder och verktyg för att fatta beslut
- - Hur man hanterar osäkerhet och risker i beslutsprocessen
- - Hur man identifierar och analyserar olika typer av konflikter i ledningsgruppen
- - Hur man arbetar med SMART-mål och strategier för att uppnå målen effektivt
- - Hur man utvärderar ledningsgruppens prestationer
Förkunskaper
Grundläggande kunskaper om företagsledning och erfarenhet av att arbeta i eller med ledningsgrupper.
Kurslängd
Kurslängd fastställs efter analys av behov.
Pris
Företagsanpassad kurs enligt offert.